Tak jsem tuhle přerovnával knihovnu a mezi knihami dávno přečtenými na mne vykoukl zažloutlý odrbaný blok s poznámkami. Přelétl jsem první stánku a všiml jsem si slova Transdanubium - a byl jsem doma. Našel jsem deník výpravy, kterou jsme podnikli se spolužákem Honzou v létě po naší maturitě. Sakra, to už je čtyřicet let! Žádné holky se nám jako obvykle nalákat nepodařilo a ostatní spolužáci z průmyslovky dali přednost méně ambicioznímu programu, tak jsme jeli ve dvou. Zahrabal jsem v bedně s věcmi z dob kdysi a vytáhl ještě paklík šedivých poškrábaných fotek, nacvakaných tehdy starou Etaretou, a nostalgicky jsem se věnoval archeologickým vykopávkám sebe sama. Byla to vlastně moje vůbec první samostatná cesta... A i to počasí jako by vytvořilo šablonu charakteristickou pro mnoho z mých příštích výprav.
V Rumunsku jsem byl už o dva roky dříve s turistickým oddílem (tedy, byli jsme skauti, ale oficiálně ne, že) a zalíbilo se mi chodit po horách a postavit si stan, kde mne napadne. Svět byl tehdy maličký - individuální turistice zbývalo východní Německo, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. První dvě země jsou placaté a Bulharsko už bylo zase daleko. Na Polsko bylo potřeba pozvání a SSSR byl asi tak stejně dostupný jako Západ. Takže plán byl projít kus pohoří Retezat a pak pro změnu trochu kultury - moldavské kláštery okolo města Suceava na severovýchodě země. Zvažovali jsme i pohoří Gurghiului a šilhali jsme po moři, ale širší program už byl nad naše časové a hlavně finanční možnosti.
Výběr vybavení nebyl složitý, ono totiž nebylo z čeho vybírat. Nejlepším dostupným batohem byl tehdy kletr - jednoduchý látkový pytel s koženými popruhy a kapsou ve víku asi za 150 korun. Jeho nevýhodou bylo, že měl přístup FILO (first in, last out) - když jste chtěli něco ode dna, museli jste ho celý vysypat a pak zase zabalit. Movitější si mohli koupit (tuším, že v Pragoimpu) krosny Relum s hliníkovou kostrou a silonovým vakem, ty se ale zase při zátěži nad 15kg bortily. My jsme koupili krosny bez vaku - těžké svařence ze železných trubek s koženými popruhy podloženými filcem (prodávaly se ve Sportu za 125 korun a unesly víc než my) a na nich jsme měli přidělané bedny s jídlem (já papírovou, Honza na míru hliníkovou) a vaky s ostatní výbavou, takže vše bylo lépe dostupné. Stan Puťák s doma šitým silonovým tropikem, východoněmecký benzinový vařič Juwel a zásobu technického benzinu a suchého lihu na podpalování, dva litrové kanystry na vodu, hliníkový kotlík a ešus, spacák, baterku, nějaké to oblečení, lehké a těžké boty a pláštěnku. Vařiče Juwel tehdy byly jedinou rozumnou možností - jinak jste mohli mít lihový Vařík nebo Butar na plynové bombičky velikosti laku na vlasy. Juwel jednoznačně vedl co do rychlosti vaření a dostupnosti paliva - jen jste si pro něj museli dojet do NDR a tam ho asi za 16 marek (50 korun) koupit. A pak být rozvážní při obsluze, aby vám neblafl do obličeje. Vybavení mapami bylo mizerné - měli jsme jen nějaké náčrtky a brožurku o retezatské přírodě v rumunštině, kterou jsem přivezl předloni. Alespoň v ní byl náčrtek hřebenů pohoří.
Následující řádky jsou doslovným přepisem deníku s minimálními úpravami. Třeba vám připomenou, jak jste začínali vy.
S 25kg na zádech jsme šli pomalu a vyhlídka na více něž 20km byla neradostná. Auta nejezdila, ale podařilo se nám stopnout koníkem tažený žebřiňák, který nás odvezl do poslední vesnice pod horami. Kočímu se líbily moje hodinky Prim. Nabízel za ně 300 lei – tedy polovinu jejich ceny. Nakonec se spokojil se čtyřmi cigaretami BT, hodinky mi zůstaly a rozešli jsme se v dobrém. Ve vesnici jsme nabrali vodu a pokračovali dál po svých až do půl deváté, kdy jsme vedle cesty postavili stan, uvařili si čaj a povečeřeli lančmít s rohlíky.
11:58 mají tu velmi vlezlého psa a ještě vlezlejších 5 prasat. Zatímco překresluji z tabule mapu, stále se to tu ke mně všechno lísá.
12:40 Právě jsme doobědvali a čekáme, až vychladne čaj. Rozhodnutí. Ještě dnes – asi v 13 – se vydáme po červeném pruhu směrem na Peleagu.
14:12 Sedím na pařezu a čekám na Honzu, který šel vrátit do cabany psa. Pes šel totiž asi půl hodiny za námi a nevypadal na to, že by se chtěl vrátit. Počasí se pokazilo. Obloha se zatáhla a někde za kopcem hřmí. Pokud se nám to nevyhne, budeme muset změnit plán a zůstat někde pod hřebenem.
16:15 Ležíme ve stanu, prší, kolem nás jsou mraky. Viditelnost je slabých 30 metrů. Déšť nás zastihl asi 3 km od cabany. Odbočili jsme z hřebenové cesty doprava a postavili stan asi o 100 metrů níž mezi stromky. Bouřka přechází kolem nás, hřmí nalevo i napravo. Do kotlíku chytáme vodu stékající z tropika. Večer si z ní uvaříme čaj.
Najít nísto nebylo vůbec jednoduché. Nakonec jsme stan postavili pod malým terénním stupněm mezi dvě obrovské boule, které nám budou při spaní dost vadit. Rychlost větru je v tomhle dolíku minimální, přesto však se celý stan nepříjemně otřásá. Část stanu jsme vyhradili pro mokré věci, z pohorek vylili vodu, oblékli se do suchého a zalezli do spacáků. Po několika doušcích vnitřního hubertusu (rozuměj: slivovice) na Honzu padl spánek a na mne stísněná nálada. Díval jsem se na vlnící se plachtu a přemýšlel, jak se odtud dostaneme. Před šestou jsem vzbudil Honzu a až do teď jsme hráli karty. Pršet přestalo, ale vítr, skučící v okolní kosodřevině, nijak na své síle neubral. Kolem nás se stále valí mraky. Chystáme se k večeři. Musíme šetřit vodou, máme jen 2 litry. Moc si přejeme, aby se počasí zlepšilo.
12:25 Právě jsme dorazili do sedla nad jezerem Tapului. Počasí se totiž spravilo natolik, že v 11 jsme měli skoro všechny věci suché a mohli jsme se vydat na další pochod. Při balení jsme se setkali se zmijí dlouhou asi 3/4 metru. Teď se však počasí začíná kazit a my se vydáváme na další cestu.
17:00 Protože nás obklopily mraky, nechtěli jsme riskovat další promoknutí a sestoupili jsme k jezeru Tapului. Sestup trval asi hodinu a byl velmi nepříjemný, na strmém svahu se střídala mokrá tráva, suť a kameny. Jezero je nádherné, dokonce s ostrůvkem. Místo pro stan jsme našli lehce. Travnatá je sice jen velmi malá část břehu, ale v nouzi by se sem vešlo možná i deset stanů. Postavili jsme tedy stan, opravili ohniště, vysbírali odpadky po předchozích turistech a z blízké kosodřeviny nanosili dřevo. Uvařili jsme čaj a teď kuchtíme večeři. Dnes to budou špagety po milánsku. Vodu bereme z jednoho z přítoků jezera. Co se týče počasí, je tu zima, dech se sráží před ústy, hřebeny nad námi jsou většinou zahaleny okrajem mraků, jimiž je pokryta téměř celá obloha. Jen místy prosvitne modré nebe. Jinak je tu nádherné ticho, které ruší jen bublání potůčku a cvrlikání ptáků. Asi před hodinou po hřebeni nad námi přešli tři turisté a pozdravili nás mohutným halekáním, zesíleným ještě ozvěnou okolních skal.
19:17 Povečeřeli jsme špagety, obětovali bohům a potom jsme se vydali na obchůzku jezera. Před chvílí jsme provedli první celotělní koupel v ledové vodě jezera a cítím se být fantasticky osvěžený. Teď nás čekají spacáky a spánek. Nad námi jsou sále mraky.
19:15 Ukládáme se ke spánku. Den proběhl bez zvláštních příhod. Počasí je ucházející – po obědě se sice částečně zatáhlo a slunce se objevovalo jen občas, takže jsme museli obléknout svetry a dlouhé kalhoty, ale mlha začala padat na jezero až před chvílí. Večeřeli jsme knedlíky s masem a potom ještě imitaci griliáše, vyrobenou z ovesných vloček a cukru. Po dnešním odpočinkovém dnu se zítra chystáme na další cestu.
13:40 jsme opět v sedle, tentokrát mezi Peleagou a Papusou. Pod námi vlevo je jezero Ghimpelui, před námi Peleaga. Přišli jsme sem po červené značce, která vedla nejprve po hřebeni a před nástupem na Papusu uhnula doprava do údolí. Potom jsme opět stoupali ke třem překrásným jezírkům a pak klesali k jezírkům Valea Rea. Jedno z těchto jezer je ještě z části pokryto sněhem, okolí připomíná měsíční krajinu. Od jezer Valea Rea jsme vystoupili po velmi špatně značené cestě do sedla, kde se připojila žlutá značka ve tvaru kříže. Nyní hodláme vystoupat na Peleagu.
19:00 Při výstupu na Peleagu nás zastihla přeháňka, kterou jsme přečkali pod pláštěnkami na svahu. Když přestalo pršet, dokončili jsme výstup na tuto nejvyšší horu pohoří Retezat (2509m). na vrcholu jsme stanuli ve 14:40 hod. Z Peleagy jsme sestupovali po červené značce směrem k jezeru Bucura. Již z dálky jsme viděli množství stanů u Bucury i u přilehlých jezírek, proto jsme upustili od úmyslu postavit stan na břehu sousedního jezera Ana a utábořili jsme se asi 1km od Bucury na svahu s potůčkem. Jen jsme postavili stan, přihnala se bouřka, která trvala až do nynějška. Večeři jsme tak museli na Juwelu vařit ve stanu. Chystáme se ke spánku.
Po obědě jsme sestoupili do sedla a vydali se po cestě značené modrým trojúhelníkem na cabanu Pietrele. Cesta byla velmi hezká, údolím podél potoka, očas přes potok, občas potokem, až asi v 15 hodin jsme dorazili na cabanu Pietrele. Pietrele je skupina dvou větších domů, z nichž jeden se teprve staví, a většího množství (tak deseti) nájemných chat a spousty stanů. Vůbec se nám tam nelíbilo - i když celek působí lépe než cabana Baleia – a proto jsme pokračovali, tentokrát po cestě značené modrým pruhem, až do Cirnicu. Tady čekáme na nějaký autobus, který by měl odtud jet údajně v 18 hodin.
Vlakem jsme cestovali na chodbičce 1. třídy a už ve 14:30 jsme byli v Suceavě. Prohlédli jsme si město, povečeřeli zdejší specialitu mici a po delším rozhodování jsme se ubytovali v kempu – noc za 3 lei. Studená sprcha, mýdlo a čisté prádlo nám vrátily vzhled normálních civilizovaných turistů. Ráno jsme sbalili (polovinu věcí jsme nechali v úschovně na nádraží Suceava Nord už včera večer) a přemístili se opět na nádraží. Teď sedíme ve vlaku, který nás veze do Putny.
16:30 Prohlédli jsme si klášter v Putně a dřevěný kostelík a teď sedíme na nádraží v čekárně a čekáme na vlak do Radauti. Po celkem slušném včerejším počasí se opět rozpršelo, takže pomalu začínám ztrácet náladu. Dá se říci: už abych byl doma.
Ráno nás vzbudil vlak v 7:15: Posnídali jsme v cukrárně a přesunuli se autobusem za 6,5 lei ke klášteru Sucevita. Jízda připomínala co do počtu přepravovaných osob ranní cestu pražským autobusem č.120. Jak jsme zjistili, byl nával způsoben poutí, která se práve v Sucevici konala. Po prohlídce stánků pouti a kláštera jsme poobědvali ze svých skromných zásob a společně se sedmi Poláky jsme nalezli na korbu náklaďáku, který jel do Vatra Moldovitei. Zdejší klášter máme tedy už také prohlédnutý a teď se chystáme spolu s Poláky na cestu do Gury Humorului a na návštěvu kláštera Voronet.
Ráno jsme odjeli všichni do Gury Humor a odtud 4km pěšky do kláštera Voronet. Při zpáteční cestě nám zastavil povoz, který nás vzal do Gury Humorului. Chtěli jsme ještě jít asi 8km do kláštera Humor, ale to by nám ujel jediný vlak, který jede odpoledne do Suceavy, takže od návštěvy Humoru jsme upustili. S Honzou jsme zkoušeli stopnout nějaké auto do Suceavy, což se nám nepodařilo. Teď sedíme ve vagonu na přepravu zavazadel – do osobních vozů jsme se nevešli, lidé jezdí i na střechách vozů – ve vlaku jedoucím do Suceavy.
8:20 Do Simerie jsme dojeli ve zdraví ještě dvěma vlaky, utratili jsme zbytek rumunských drobných a teď sedíme ve vlaku do Vídně, na který nám v Simerii prodali místenky, přestože jsme chtěli do Prahy. Jak to vypadá, budeme muset v Budapešti vystoupit a najít nějaký jiný vlak.
Tak a to je všechno. Tedy - ještě jsou tu fotky, všechny hezky pohromadě: Rumunsko 1976
HOME |
cestopisy travels in pictures |
fotogalerie photo gallery |
dírková komora pinhole camera |
dokumenty documents |
výlety short trips |
FotoPrůvodce (photo club) |
Kabriolety (cabrio club) |
Kruh |
Copyright Zdenek Bakštein2017
v.2 170111