Pár dní před cestou do Kostariky mi začal stávkovat nejpoužívanější objektiv, Canon 24-105 f/4L IS USM. Plná díra a dost - pokusil-li jsem se zaclonit, hlásil foťák při expozici chybu. Čištění kontaktů nepomohlo a tak jsem se smířil s tím, že po necelých pěti letech používání se v objektivu zlomil pružný vodič ke cloně. Závada, kterou jsme znal z Tokiny 12-24/4 AT-X, nečekal bych ji ale u elkového skla od Canonu. Čím ho na cestě nahradit? Na dlouhém konci to bylo jednoduché - Canon 70-200 f/4L USM má už leccos za sebou, funguje ale spolehlivě. Horší to bylo pod 70mm. Vytáhl jsem tedy ze šuplíku i skla odložená po pořízení 24-105 a přede mnou se tak ocitly:
No, a teď rozhodnout, co z toho dát do batohu na cestu do míst, kam už se podruhé těžko podívám.
Na internetu se samozřejmě najdou testy a MTF křivky a všelijaké recenze, ty se ale vždy týkají nových, poprvé použitých objektivů. Co udělá s objektivem deset let používání, indický písek, islandské mokro, mráz a otloukání v kapse bundy při horských výletech? Na sofistikované testy nebyl čas, postavil jsem tedy jen stativ před kůlnu porostlou psím vínem, upevnil foťák (5D II) a prostřídal na něm objektivy ve snaze zjistit, který bude kreslit nejpřijatelněji. Fotil jsem při otevřené cloně a při cloně 8 (poškozený 24-105 samozřejmě jen při čtyřce) a projel jsem ohniskové vzdálenosti, které měly objektivy společné. Tedy 28 a 35mm a 70 a 100mm. U 28-105 a 20-35 se světelnost odcloněného objektivu samozřejmě pohybovala mezi 3,5 a 4,5, v obrázcích je ale uvedeno 4. Ohniskovou vzdálenost jsem nastavoval podle značek na objektivu, reálná vzdálenost je skoro vždy trochu jiná a tak se měřítka výřezů v ukázkách mírně liší.
upravená fotografie, 28-105 na 35mm f/8 |
Znovu připomínám, že se nejedná o test, jen o rychlé porovnání. Ostřil jsem na prostřední bod automatem a neřešil případný front/back focus soupravy. Z každé fotky jsou vybrané dva vzorky, jeden z prostředka a druhý z blízkosti levého horního rohu. Vzorky jsou 300px velké. Pokud se na ně díváte na monitoru s roztečí bodů 0,28mm (22" 1650x1080), pak by celá fotka měla rozměr zhruba 1,5x1m. Vzorky byly zkonvertovány z rawu bez jakýchkoliv korekcí. Pro ukázku zde přikládám i fotku upravenou, zde je verze v rozlišení pro tisk na 20x30cm při 300dpi, aby bylo možné posoudit, jak to vypadá v praxi.
Jaký je závěr? Vypadalo to, že raději vezmu rozbitý 24-105 a budu fotit s odcloněným, než bych se smířil s kresbou 20-35 a 28-105 na krátkých ohniscích (zejména v krajích). Na dlouhém konci pak každopádně používat 70-200 (mám ale podezření, že 24-105 přece jen nemůže být tak zlý a že je chyba v metodice).Pak se našel odvážlivec, který byl ochoten mi půjčit na cestu vlastní objektiv. A nakonec byli pánové v AWH tak ochotní, že mi 24-105 opravili tak, že jsem si jej mohl před odletem vyzvednout. A na milost jsem vzal i 20-35.
A teď už fotky (po kliknutí na tabulku s ukázkami dostanete její nezmenšenou verzi):
HOME |
cestopisy travels in pictures |
fotogalerie photo gallery |
dírková komora pinhole camera |
dokumenty documents |
výlety short trips |
FotoPrůvodce (photo club) |
Kabriolety (cabrio club) |
Kruh |
Copyright Zdenek Bakštein 2012
v.3 120917