home

Cestopisy

> Cestopisy > Cinque Terre

1. o Cinque Terre

2. Bonassola a okolí

3. Pto.Venere a Cinque Terre

4. Portofino a San Fruttuoso

Le Cinque Terre

(4.-11.6.2011)

Pár slov o Cinque Terre, než se tam vypravíme

pobřeží Cinque Terre
Jihovýchodně od italského Janova se výběžek Apenin tlačí blíže k pobřeží Janovského zálivu a nechává stále méně místa pobřežní rovině, až u Sestri Levante dosáhne samotného břehu. Silnice zamíří raději do vnitrozemí a lidská sídla se na pobřeží nacházejí jen v ústích údolí, která jsou směrem k jihu stále užší. Za Levantem pak horský výběžek vtrhne do moře, z údolí jsou již jen strmé rokle a domy městeček visí v hroznech nad mořem, zadrápnuté na skalách. A právě tento dramatický kout nese jméno Pětizemí, Cinque Terre, podle pěti pobřežních městeček: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore. Kromě nich je v „druhé linii“ výše na svahu řada dalších osad. Ty jsou většinou spojené silnicí, ze které vedou kroucené odbočky i k těm slavnějším na pobřeží, jejichž izolovanost a nedostupnost je dnes již jen historií.

kostel San Lorenzo v Janově
Počátky dnešního osídlení spadají do X. století, kdy narůstající moc Janova a Pisy dokázala vyčistit moře od nájezdníků a pirátů, zabezpečit námořní obchodní trasy a dát tak příležitost k obydlení pobřeží. Lidé se tu věnovali rybolovu, vybudovali ve svazích kilometry nasucho postavených zdí zadržujících půdu na terasovitých vinicích, vysázeli olivové háje.

Riomaggiore
Po staletí byla hlavním spojením s Cinque Terre lodní doprava, do vnitrozemí vedly jen namáhavé a obtížně schůdné pěší stezky. V polovině XIX. století vyvolal průmyslový rozvoj potřebu vlakového spojení mezi městy severní Italie a začala se budovat trať z Janova do Pisy (která dále pokračuje na sever do Turína a na jih do Říma). Nejvíce obtíží přinesla stavba úseku ze Sestri Levante do La Spezie a byla také dokončena jako poslední v roce 1874. Trať tu sleduje mořské pobřeží, aby se minimalizovala potřeba ražení tunelů. I tak 28km (ze 44km celkové délky) vede tunely, kterých tu bylo 51, téměř kilometr pak měří 23 mostů. Zastávky byly vybudovány i ve městečkách Cinque Terre. Kvůli náročnosti výstavby byla trať postavena jako jednokolejná a teprve po roce 1930 začala být rozšířována. Plně dvoukolejný provoz byl zahájen v roce 1971 a rozšíření za sebou zanechalo opuštěné tunely mezi městečky Levanto a Deiva Marina. Ze staré trati se v Levantu a Bonassole staly promenády a tunely jsou upravovány pro pěší a cyklistický provoz.

Riomaggiore Riomaggiore Vernazza

Vernazza
Éra masové turistiky v Cinque Terre začala koncem 70. let a zejména po roce 1990. Od té doby se chudá rybářská městečka změnila v drahé a přelidněné turistické cíle, rybářství a zemědělská výroba jako zdroj příjmů byly pomalu vytlačeny příjmem z turismu a některé z po staletí udržovaných kamenných zídek na svazích hor už pomalu zarůstají divokou vegetací. V roce 1999 byl vyhlášen Národní park Cinque Terre a rybářská městečka se stala součástí světového kulturního dědictví pod ochranou UNESCO.

kostel San Andrea v Levantu
Za nejvhodnější východiště pro výlety do Cinque Terre je považováno městečko Levanto. Jsou tu kempy, hotely, dá se sem přijet autem, je tu návštěvní středisko Cinque Terre (další je v Bonassole a pak i v sídlech přímo v Cinque Terre), supermarket a další služby. O železniční stanici nemluvě; ta je v každé pobřežní vesnici. Vlaky jezdí oběma směry zhruba každou hodinu, cena jízdenek v řádu jednotek Euro – ono je to totiž z Levanta do Riomaggiore jen nějakých 13km vzdušnou čarou.

vinice v Cinque Terre
V oblasti je velké množství značených turistických tras. Nejznámější vede po pobřeží z Monterossa do Riomaggiore a spojuje všech pět městeček. Vstup na ni je placený (5E v roce 2011) a dá se projít za zhruba pět hodin (při celkové délce 9km). Poslední úsek, z Manaroly do Riomaggiore, se jmenuje Via Dell’Amore, projdete ho za dvacet minut a dá se projet i s kočárkem. Ostatní úseky už takové nejsou – jsou to stezky vyžadující pevnou obuv a místy překonávají i nějaký ten výškový rozdíl. Na rozdíl od Via Dell’Amore také nejsou schůdné celoročně. V době naší návštěvy (počátek června 2011) byly úseky mezi Manarolou, Corniglií a Vernazzou uzavřené kvůli sesuvu půdy a správa parku se neměla k tomu je zprovoznit, protože skoro každý den byly prudké bouřky, které by jejich úsilí mařily.
Podle informací z internetu je tenhle stav poměrně běžný, trasa je v plné délce schůdná až v letních měsicích, v hlavní sezoně. Další trasy vedou vnitrozemím, úbočím hor nebo i po hřebeni, z Porto Venere do Levanta a dál na sever. Jednoduchý plánek značených cest v Cinque Terre s údaji o čase chůze a vzdálenosti dostanete zdarma v návštěvních střediscích. U nás je ke koupi turistický průvodce Rother Cinque Terre (autor Martin Locher), popisující pěší túry ve východní Ligurii.

Porto Venere
Zlákala mne romantika kdysi nedostupných rybářských hnízd na pobřeží a tak jsme se rozhodli do Cinque Terre zajet na začátku června 2011. Později v létě už ceny ubytování letí nahoru a i návštěvníků tu bude více. I tak patří pobyt na Italské rivieře mezi ty dražší (např. i ve srovnání s Toskánskem). Ubytování jsme našli přes internet a tak nás týden hostil dům pana Roberta v Bonassole. Ona to tedy nebyla přímo Bonassola. Starý dům stojí u silnice na hřebínku mezi Levantem a Bonassolou ve výšce asi 150m nad mořem. Vyjdete před něj a vidíte před sebou všude moře a vpravo daleko na obzoru náznaky hor na severozápadě Janovského zálivu a vpravo pod sebou pak zátoku a Bonassolu. Sice jsme to měli na nádraží kus cesty chůze (a hlavně zpátky do kopce!), na druhou stranu nás ale nerušilo houkání a rachot vlaků, které ve všech vesnicích a městečkách projíždějí přímo centrem. K vybavení naší obývako-kuchyně patřil i stoh turistických letáku, map a průvodců, což nám výrazně usnadnilo plánování výletů.

A tak na dalších stránkách najdete pár poznámek a fotek z našich procházek (a projížděk) po Cinque Terre (a okolí).

2.část - Bonassola a okolí

Více fotografií naleznete zde: Cinque Terre



1. o Cinque Terre

2. Bonassola a okolí

3. Pto.Venere a Cinque Terre

4. Portofino a San Fruttuoso

HOME   cestopisy
  travels in pictures
fotogalerie
photo gallery
dírková komora
pinhole camera
dokumenty
documents
výlety
short trips
FotoPrůvodce
(photo club)

Kabriolety
(cabrio club)
Kruh

Copyright Zdenek Bakštein 2011
v.2 120227