home

ARMÉNIE - den 14. - 12.10.2012

Jerevan

Mathenadaran - paátník arménského písemnictví

Ráno jsme dlouho spali a pak čekali, až se vykýblují ostatní obyvatelé b&b a snídali jsme až před desátou. Anahit byla další z těch, kdo nám doporučovali návštěvu Paradžanovova musea. Vyrazili jsme tedy na poslední obchůzku města. Napřed do musea rukopisů, které nebylo velké a překvapivě v něm byly k vidění dost staré a vzácné originály. Arméni využili ustavení své abecedy k tomu, aby se pustili do překladů klasických děl a tak tu byla k vidění i díla antických autorů.

Paradžanovo museum

Cestou přes celý Maštots jsme se zastavili na oběd v bistru Ost (dělají tam gyros do lavaše či do chleba) a potom jsme se dotrmáceli až k soutěsce řeky Hrazdan, kde je museum režiséra Paradžanova. Spousta koláží, artefakty ze střepů a z odpadků, které vytvářel ve vězení, ukázky z jeho filmů. Dost dobré.

Italové nacvičují

Šli jsme se podívat ještě do nové katedrály, cestou jsme sledovali skupinu Italů v kostýmech cvičících s vlajkami. Večer se tu hraje fotbal Itálie-Arménie. Katedrála je nová, velká, světlá, ctící stavební tradice. Anahit jí vyčítá, že se v ní nepálí svíčky (k tomuto účelu je přistavěna zvláštní budova vedle) a že je postavena na bývalém tureckém hřbitově a místo nebylo vybráno s ohledem na pozitivní energii.

nová katedrála

A pak jsme odešli do b&b pro věci. Asi do čtvrt na deset jsme povídali s Anahit a než jsme vyrazili k letišti, šli jsme se podívat ještě na Kaskády, pozoruhodné místo na kopci proti Opeře. Stupňovitá, do svahu zapuštěná stavba z kamene s fontánami a k tomu spousta soch různých autorů z celého světa. Finanční náklady na výstavbu hradil jeden z bohatých Arménů z diaspory – a slyšeli jsme hlasy, že se peníze daly využít na něco rozumnějšího.

náměstí Republiky

Hned při výjezdu z parkoviště jsem nevědomky blbě odbočoval a hned mě taky lízl policajt. Vysvětlil mi, co jsem udělal blbě a pak říkal, že mi dá lístek, sebere řidičák a vrátí ho, až zaplatím pokutu. Ale já dnes v noci odlétám. No, to bude těžké, protáhl policajt. A na místě se to vyřešit nedá? Dalo. Bez lístku.

Kaskády

Vrácení auta na letišti trvalo přes půl hodiny a prohlídka byla stejně důkladná jako při vyzvedávání. Našel se lehce odřený nárazník vlevo zespod, zástupce Sixtu volal technikům a ti řekli, že už to tam bylo a že se to přehlídlo při první přejímce. Byly také potíže s odblokováním depozitu na kartě (jistota půjčovny pro případ poškození), nefungovalo spojení na banku. Půjčovna ale dostála slovu a peníze uvolnila.

fotografie: Jerevan

A pak už jen klidný čtyřhodinový noční let a byli jsme zpátky v bohaté zemi, která měla fádní dějiny, nemá žádné vážné problémy a může si dovolit i velkorysé sociální zabezpečení a když už je tu nějaké zemětřesení, pak jen slabé a politické. Bohu díky za naši lehce zaprděnou českou kotlinku.

Na závěr ještě jednou:

Výlety v Arménii - záznam tras z GPS

(zobrazené na Google Maps, včetně fotografií)

úvod info Jerevan Garni, Geghard Khor Virap, Echmiadzin Aragats, Amberd Noravank, Zorats Karer Ughtasar, Tatev
Khndzoresk, Goris Smbataberd, Selim k.serai Noratus, Dilijan Haghartsin, Kobayr Sanahin, Haghpat Akhtala, Alaverdi Odzun, Lori Berd Jerevan