Než se dostanete do Turecka, musíte překročit patery hranice, seznámit se s dopravními předpisy pěti cizích zemí, ve kterých se platí pěti různými měnami, musíte si opatřit kromě české ještě tři další dálniční známky, směnit peníze na dálniční poplatky ve zbývajících dvou, doplnit výbavu vozu, aby odpovídala předpisům jednotlivých zemí (například v Turecku musíte vozit dva výstražné trojúhelníky), zkontrolovat platnost havarijního pojištění a zelené karty (územní platnost pojištění se liší podle pojišťovny, často zahrnuje jen evropskou část Turecka). Leccos z toho se dá vyřídit na hranicích, ale zdržuje to.
D1 |
Kontrola na srbských hranicích nás moc nezdržela, provoz byl řídký, takže snad nějakých deset minut na kontrolu pasů a letmé nahlédnutí do kufru – a byla tu široká silnice podivně rozdělená na jeden pruh pro každý směr a široký odstavný, který se vyskytoval chvíli u nás, chvíli v protisměru. Díky tomuto uspořádání si řidiči osvojili způsob jízdy, kdy pomalejší auta jedou odstavným pruhem a vzniklý prostor uprostřed vozovky se využívá k předjíždění v obou směrech. Dálnice od maďarských hranic k Bělehradu se teprve staví, rozestavěný je také nový most přes Dunaj. Přesto se tu ale vybírá mýto, platili jsme celkem 7 eur.
Niš - pěší zóna |
Niš - pevnost |
Za Niš se údolí ponenáhlu uzavírá, dálnice končí a silnice se přibližuje k řece Nišavě, aby využila její soutěsky k průniku na východ. Rychle se tu nedá jet, silnice kopíruje skalnaté úbočí, vede četnými tunely a po galeriích vytesaných do skály. Pokud vám provoz dovolí odlepit oči od silnice, pak vpravo pod sebou vidíte zpěněnou Nišavu a na druhém břehu železniční trať, nad sebou pak desítky metrů vysoké skalní stěny. Po pár kilometrech se údolí otevře a pak už se jede mezi zelenými svahy až do Bulharska.
Dvojí kontrola srbská zabrala asi čtvrt hodiny, Bulharům, strážcům Evropské Unie, dvakrát tak dlouho a potřebovali na to šest okének, z nichž některá byla jen dva metry od sebe a úředníci snad dokonce seděli u jednoho stolu. U prvního zkontrolovali doklady a vydali USB flashdisk, který jsme pak předkládali u každého dalšího okénka. V jednom z okének jsme dostali bulharskou dálniční známku, v dalším jsme dostali potvrzení, v dalším platili, někde okolo nás celně a pasově odbavili a nakonec jsme odevzdali flashdisk a byli vpuštěni zpět do EU. I když to tu jako v EU – na rozdíl od Srbska, které členem není - moc nevypadalo.
Dvouproudovka pokračovala i v Bulharsku, tentokrát zpestřená o omezení rychlosti: padesátka před každou zatáčkou, před každou odbočkou, před každým parkovištěm či pumpou a samozřejmě přes každou vesnici, neboť obchvat je tu slovo neznámé. A omezení zásadně nejsou rušena, takže neznalý cizák neví, kde končí. Na každém rohu pak postávají ramena zákona a hbitě kasírují ty, kdož se prohřešili. Za celou další třítýdenní cestu jsem neviděl dohromady tolik dopravních policistů jako za průjezd Bulharskem.
bulharská dálnice |
Siluetu Vitoši po pravé ruce vystřídaly zasněžené vrcholky Rily, dálnice se zhoupla s kopce, vyrovnala – a kus před Plovdivem nás vyplivla na obyčejnou silnici. Dalších 150km až na turecké hranice bylo ve znamení padesátek a věčných průjezdů vesnicemi, těžko se dá věřit, že se jedná o hlavní tranzitní tah ze západu Evropy do Turecka.
V Bulharsku se stále drží móda nechávat si na otlučených plečkách mezinárodní značky zemí, ze kterých byly dovezeny. A tak se na vyžilých Golfech, Astrách a Escortech vedle bukvami vyvedené SPZ skví ovály s déčky a hrdí řidiči v černých brýlích řežou zatáčky jak o život. Ovšem s ohledem na obsah kapes a četné kontroly. Kam se ale hrabou na honoraci ve stříbrných limuzínách s černými skly. Té jsou, stejně jako u nás, zákony ukradené a pokud máte tu drzost předjíždět na dálnici právě když oni jedou, jejich chladič se octne hned za vaším nárazníkem a poznáte výkon jejich houkačky a xenonů. Mafie nebo volení zástupci lidu? Jako by to nebylo totéž.
vstup do Turecka |
první minuty v Istanbulu |
Viktor nám objednal hotel ve čtvrti Sultanahmed, což je historické centrum Istanbulu. Kupodivu dostat se tam je jednoduché: směr je dobře značený a v podstatě jedete pořád přímo. Přesto mě překvapilo, že se mi napoprvé podařilo správně odbočit a zaparkovat na místě, kde jsme měli domluvené setkání s Viktorem.
|
|
|
|
|
|
|
|
cesta | Istanbul | Sinop | Trabzon | Yusufeli | Kars, Ani | pod Araratem | Van |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nemrut, Ahlat | Hasankeyf | Mardin | Urfa | Nemrut | Kappadokie | Kappadokie 2 | Hattušaš |
HOME |
cestopisy travels in pictures |
fotogalerie photo gallery |
dírková komora pinhole camera |
dokumenty documents |
výlety short trips |
FotoPrůvodce (photo club) |
Kabriolety (cabrio club) |
Kruh |
Copyright Zdenek Bakštein 2010
v.4 120227